Het welbevinden van onze leerlingen en leraren vinden we prioritair. Immers, al wie zich goed voelt, presteert optimaal.
De middenschool wil een school zijn waar elke leerling volle kansen tot ontplooiing krijgt. Onze eerste graad heeft de belangrijke opdracht elke leerling te begeleiden in de zoektocht naar zijn persoonlijke mogelijkheden. We stellen ons daarbij als doel het maximum uit ieder kind te halen. Ook al durven we de lat voldoende hoog te leggen, toch blijven we ernaar streven dat het een haalbare uitdaging blijft waarbij de leerling voldoende succeservaringen heeft.
De ontwikkeling in hun groei naar volwassenheid vinden we even belangrijk als de cijfers die de leerlingen behalen.
Een open communicatie vormt de basis voor een vlotte samenwerking.
We maken met onze middenschool de brug tussen het BAO en de bovenbouw. We hebben twee jaar de kans om onze leerlingen te oriënteren naar een richting die het best bij hun talenten aansluit. We volgen daartoe een oriënteringstraject gedurende twee jaar waarbij alle actoren betrokken worden. We finaliseren onze oriënteringsopdracht tijdens de deliberaties waar we de individuele leerlingen centraal zetten.
Onze 12-jarige duikt in zijn secundaire schoolloopbaan. Wij willen ze dermate begeleiden dat elk zijn eigen weg kan volgen rekening houdend met: capaciteiten, motivatie, belangstelling en studiehouding.
We bieden uitdagende extra’s aan waarbij appel gedaan wordt op het vrijwillig engagement van leraren.
Onze 12-jarige staat in de startblokken van zijn secundaire loopbaan. Veel leerlingen ‘starten’ op dat moment met ‘blokken’. We zijn er ons van bewust dat ze nog heel wat te leren hebben. Ze zijn speels, helemaal niet perfect, ze weten niet wat studeren is, …
Zowel op het vlak van studeren als op het vlak van functioneren in groep hebben ze een weg af te leggen.
De middenschool wil een katholieke school zijn waar respect voor de eigenheid van elkeen prioritair is, waar eerlijkheid een belangrijke waarde is. Een school waar aandacht is voor elk individu, waar groeikansen geboden worden, waar ruimte is voor vallen en opstaan. We willen leerlingen opvoeden vanuit de wetenschap dat niemand perfect is en dat ook niet moet zijn. Dat we allemaal het recht hebben om fouten te maken op voorwaarde dat we die aangrijpen om er lessen uit te trekken. We zijn er ons van bewust dat jonge mensen kneedbaar zijn en we zijn ervan overtuigd dat het onze taak als opvoeder is hen bij sturen waar nodig.